Podnikání na internetu a právo 2: Obchodní podmínky

V dalším díle série o právních aspektů v „online podnikání“ se budeme zabývat praktickými otázkami obchodních podmínek pro poskytování digitálního obsahu.

Poskytovatelé digitálního obsahu v praxi většinou prodávají další služby nebo nějakou kombinaci produktů sestávajících jak z digitálního obsahu, tak souvisejících či návazných služeb z oblasti expertizy daného podnikatele. Například podnikatel poskytuje online kurzy a vedle toho individuální online konzultace, osobní koučování, osobní či online workshopy a podobně.

Obchodní podmínky

Řeknu to upřímně. Řada podnikatelů v online považuje obchodní podmínky za svým způsobem až otravnou povinnost ve stylu „musí to být, tak to nějak uděláme“. Málokdo se zamyslí nad smyslem a účelem tohoto dokumentu, natož nad jeho důsledky.

Zkuste se ale na obchodní podmínky podívat jako na nástroj, který tady není jen kvůli ochraně spotřebitelů při uzavírání distančních smluv, ale také jako na právní ochranu podnikatele.

Při použití šablon a vzorů je nutné přemýšlet

Proto, abych obchodní podmínky chránily nejen spotřebitele, ale i poskytovatele digitálního obsahu, je nutné postupovat podle dvou hlavních principů:

  • Nikdy nekopírujte cizí obchodní podmínky. A když už to děláte, tak si je alespoň důkladně pročtěte a změňte údaje týkající se vás a specifik vašich produktů. 
  • Pokud si zakoupíte či jinak získáte vzor obchodních podmínek, pracujte s ním jako se VZOREM. Tedy jako s předlohou, která je určená ke změnám a doplňování podle vašeho podnikání. Obchodní podmínky by měly sloužit na míru vašemu podnikání, nejedná se o neměnný, v kameni vytesaný právní text.

Co kontroluje Česká obchodní inspekce?

Mějte na paměti, že pokud jsou vašimi zákazníky spotřebitelé (fyzické osoby, ne podnikatelé), obchodní podmínky se mohou octnout v hledáčku České obchodní inspekce. A existuje několik oblastí, které by vaše obchodní podmínky rozhodně měly obsahovat a ve kterých se doporučuje nebýt příliš kreativní a odchylovat se od právní úpravy. Těmito oblastmi jsou hlavně: 

  • Údaje podnikatele: Viz předchozí díl této série – obchodní podmínky by měly obsahovat všechny údaje podnikatele tam uvedené, jako pro jeho běžnou obchodní listinu, a dále byste obchodní podmínky měli doplnit o váš kontaktní e-mail a telefon.     

  • Informace o způsobu sjednání smlouvy distančním způsobem: popište proces sjednávání objednávky.

  • Dále je třeba spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Tato ujednání lze případně ještě dospecifikovat v reklamačním řádu.

  • Platební a dodací podmínky. Nezapomeňte také informaci o způsobu platby dodat hned na začátek objednávkového procesu, podle zákona o ochraně spotřebitele musí mít zákazník tuto informaci k dispozici na začátku objednávky.

  • Informace o právu na odstoupení od smlouvy a případně o tom, zda a proč je toto právo omezeno či vyloučeno.

  • Informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů.

Tohle do obchodních podmínek nikdy nepište!

 Co by naopak obchodní podmínky obsahovat nikdy neměly? 

Slovy zákona, ujednání skrytá, překvapivá a pro spotřebitele nevýhodná. Jako taková jsou při kontrolách České obchodní inspekce posuzována například:

  • Smluvní pokuta sjednaná výlučně v obchodních podmínkách.

  • Vyloučení nebo omezení práv spotřebitelů z vadného plnění.

  • Zkrácení nebo omezení zákonných lhůt pro záruku.

  • Zavedení poplatků za reklamaci.

  • Vyloučení možnosti spotřebitele v zákonné lhůtě odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodů, a naopak přiznání možnosti bezdůvodného odstoupení od smlouvy poskytovateli.

Jak vylepšit svou pozici pro případ sporu s klientem? To se dozvíte v plném článku na adrese gdpr.cz

Chcete získat dárek k narozeninám?